Datorn:Goda rutiner för säkerhet är viktigt. Regelbunden backup med ett program som sköter det åt dig är viktigt. Ett tips på ett sådant:Klicka här för att hämtaDet finns många molntjänster om man vill lagra på det sätter. Dom vanligaste är:Google drive med 15Gb gratis utrymmeOnedrive med 5Gb gratis utrymme (om man inte har office 365 för då har man 1Tb)Jag rekommenderar Mega som ger 50Gb gratis utrymme.Klicka här för att skapa kontoKlicka här för att ladda ner desktop app
Nätverk/Internet:Om du bor i lägenhet och har din router i ett så kallat mediaskåp kan det vara all idé att flytta ut den eller koppla om den enligt bifogad instruktion: Klicka här för att hämtaDet kan vara att föredra att sätta upp en central lagringsplatsi nätverket där famlijen har sina säkerhetskopier, sina bilder och dokument. Med t.ex. en NAS är det sedan enkelt för alla att komma åt sina filer.På internet men även i andra sammanhang måste man använda användarnamn och lösenord. Lösenord är viktiga och ska vara svåra att knäcka. Använd aldrig samma lösenord. Ett program som hjälper dig hålla koll på alla lösenord och som även kan skapa bra sådana är SafeIncloud. Läs mer och ladda ner här:https://safe-in-cloud.com/en/
TV och media:Att ansluta extra högtalare till TV´n ger en helt annan ljudupplevelse. Detta kan man göra med en surroundanläggning (dyrast) eller med en soundbar med subwoofer eller bara med ett par bra högtalare. Anslutningar av typ HDMI, opitisk för digitalt ljud eller 3,5mm plugg för analogt ljud. Viss utrustning kan man ansluta via Bluetooth.Chromecast är en smart lite grej Se här Även om du har en smarttv tycker jag att det kan vara idé att ha en Chromecast. Det är så mycket enklare att styra saker från mobilen eller surfplattan än med Tv´ns fjärrkontroll. Från Google chrome på datorn kan man då också streama saker direkt från din PC.
Utbildning/Instruktioner:Några av dom vanligaste frågorna jag får rör mail och mailprogram. Det finns några bra program att använda lite beroende på om man villl köra med POP3 eller Imap.Med Pop3 tar man hem alla mail och lagrar dom på datorn med Imap betyder att man har dom på leverantörens tjänst. Program som Outlook, Gmail, Thunderbird är vanligt. Han man MS office ingår MS Outlook och med det programmet fungerar det utmärkt att lägga upp flera konto. T.ex. om man har ett Gmail och en Teliamail funkar det utmärkt att ha det där och det går bra med både POP3 och Imap. Med POP3 blir det ju då viktigt att köra backup eftersom alla mail ligger på datorn.